×

Ostrzeżenie

Joomla\CMS\Filesystem\Folder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir.

Na naszym polskim rynku coraz częściej można spotkać oleje z różnych roślin czy to olej z czarnuszki, orzechów włoskich, czy nawet z awokado... Coraz więcej egzotycznych nazw i smaków... Producenci prześcigają się, że to właśnie ich olej jest najlepszy. jeden idealnie nadaje się  do smażenia, drugi do ciast, a jeszcze inny doskonale sprawdza się do sałatki. Z tego wynika, że na „każdą okazję” potrzebujemy innego oleju! Im bardziej egzotycznie brzmi, tym cena jest wyższa. Niestety wcale nie podąża to za jakością czy właściwościami zdrowotnymi... Analizując badania naukowe pionierem pod kątem właściwości zdrowotnych jest niezmiennie olej rzepakowy. Dzięki wysokiej zawartości kwasów nienasyconych oraz omega 3 ma działanie ochronne na nasz organizm- obniża ryzyko chorób nowotworowych, nadciśnienia tętniczego czy zawału serca, a także korzystnie wpływa na nasz układ krążenia, odporność i wygląd skóry.

Olej rzepakowy nie tylko charakteryzuje się wspaniałymi właściwościami zdrowotnymi, ma również świetne właściwości fizyczne.

Charakteryzuje się się wysokim punktem dymienia (aż 204 stopni Celsjusza, a rafinowany aż 242!), co oznacza, że dopiero w 240 stopniach zacznie się palić, a zdrowotne w nim kwasy tłuszczowe ulegną niekorzystnym przemianom . Dzięki wysokiej zawartości kwasu oleinowego olej rzepakowy jest odporny na procesy utleniania, jest stabilny i bezpieczny podczas smażenia. Wykazano również, że potrawy smażone na oleju rzepakowym najmniej tego oleju absorbują (pochłaniają), dlatego w trosce o wymarzoną sylwetkę warto wybrać ten właśnie olej.

Do tego ma wszechstronne zastosowanie w kuchni! Nierafinowany olej rzepakowy doskonale sprawdza się do sałatek, dań smażonych czy potraw na zimno, podkreślając ich smak. Eksperci z Instytutu Żywności również podkreślają doskonałe właściwości oleju rzepakowego, jednocześnie wskazując, jest on obecnie najkorzystniejszym olejem roślinnym. Wybierając olej czy to do smażenia, czy na zimno, polecam olej rzepakowy.

Paula Jamróz

Dietetyk, psychodietetyk, autorka bloga Dietetycznie Zakręcona

 

powrót